dafen100e                        dafenz3                        dafenz3
     HOME DAF Z3 100E t2a Touring Modelauto's auto's in de familie Gastenboek Onlangs ook nog gezien!

BMW Z3          25-JZ-KT

  • Merk: BMW
  • Type: Z3 roadster 2.2i Sportline
  • Kleur: Topasblauwmetallic
  • Bouwjaar: 2002

Of het komt omdat ik tijdens het afrijden achter een open Austin-Healey reed weet ik niet, maar sinds ik mijn rijbewijs heb wist ik dat ik een cabrio wou.

Dat mijn eerste auto geen cabrio werd heeft meer te maken met het feit dat cabrio’s redelijk prijzig zijn. Zeker als je voor jezelf een eisenlijstje hebt opgesteld. Mijn eerste auto heeft weliswaar een 6-cilinderlijnmotor en 2 zitplaatsen, elke andere vergelijking met een Z3 houdt daarmee gelijk op. Zelfs 4 wielen en een stuur hebben ze niet met elkaar gemeen.

Toen ik in de zomer van 2002 de foto’s van de toen nieuwe Z4 zag, wist ik dat het nu of nooit was om ooit nog een mooie, leuke en nieuwe cabrio te kunnen kopen. Na de vakantie in Engeland gelijk naar de BMW-dealer om te zien of en welke Z3’s nog nieuw leverbaar waren. De productie van de Z3 was inmiddels al gestopt en in Spartenburg werden al de eerste Z4’s gemaakt. In eerste instantie ging de gedachte uit naar een 4-cilinder-uitvoering, maar als je die overweegt maak dan nooit een proefrit in een 6-cilinder.

Uiteindelijk werd het een Topasblauwe 2.2i in de Sportline-uitvoering. De enige extra’s waren een windscherm, want je wilt toch ook wel eens wat harder rijden met open dak en een hardtop, want de auto moest ook in de winter zijn diensten bewijzen. Vind je een Z3 niet een erg praktische auto, mijn andere bolide was nog 10 keer zo onpraktisch en ’s winters beperkt bruikbaar. Oh ja, bij de aankoop werd nog bedongen dat die (te grote) 17’’ wielen werden verwisseld door 16’’ type 32. Mijn vrienden verklaarden me voor gek, maar ik heb er nooit spijt van gehad.

Mijn broer is tijdens de aankoop aan het rekenen geslagen om uit te vinden wat het kenteken zou worden. We zaten toen nog in de combinaties met: 2 cijfers-JZ-2 letters en 2 cijfers-LB-2 letters zou ontoelaatbaar zijn. (Waarom men ooit bedacht heeft om de combinatie 2 cijfers-KB-2 letters over te slaan is me totaal onduidelijk). 2 cijfers-JZ-KV zou het kenteken worden indien op 7 oktober de papieren werden opgestuurd en het kenteken werd aangevraagd, zo zei mijn broer en wie ben ik om daar tegen in te gaan. De auto stond nog op een groot opslagterrein bij de importeur, maar het chassisnummer was al bekend, dus kon het kenteken al worden aangevraagd. Nou hij zat er niet ver naast, want het is 25-JZ-KT geworden. Dit zit dus 75 auto’s verwijderd van 01-JZ-KV.

BMW Z3
BMW Z3 roadster 2.2i Sportline.

Vanaf het begin werden de gereden kilometers bijgehouden en 1 keer per jaar komt het eigen clubblad uit voor de met zorg geselecteerde leden van de club-Z3 (waarbij de 3 staat voor het aantal leden), met hierin de wetenswaardigheden van het afgelopen jaar. Zaken als aantal gereden kilometers (uitgesplitst naar open, softtop en hardtop), verbruik, gebreken, reparaties en kosten komen hierin aan de orde. Deze clubbladen worden in een beperkte oplage gemaakt en zijn nu al gezochte collector-items onder liefhebbers.

De eerste 3 jaar verliepen zonder noemenswaardige problemen. Een af en toe haperende benzinemeter en een groot uitgevallen kiezelsteen op de motorkap waren de belangrijkste zaken. Pas bij de eerste APK ging het mis. De APK zelf was binnen een halfuur afgewerkt en er kwamen geen gebreken aan het licht. Daarna werd het alarm (ingebouwd door de fabriek) gecheckt en bleek de bewegingsmelder niet de functioneren. Dat werd het begin van veel zoeken, 5 keer terugkomen en een hoop onderdelen (hellingshoekcensor, centrale unit, alarmindicator) vervangen. Maar niks leek de bewegingsmelder te willen activeren.

Heeft het dan nooit gewerkt hoor ik u denken? jawel, in het eerste jaar heeft de Z3 wel eens een overtocht gemaakt en steevast ging dan het alarm af door de golfslag. Ja, je kunt de knop op de sleutel twee keer achter elkaar indrukken, maar daar denk je op zo’n moment nooit aan.

Inmiddels is het probleem met het alarm opgelost en rij ik nog altijd met veel plezier in de Z3 en hoop dit ook nog vele jaren te doen. Na 3 jaar vond ik het dan ook hoog tijd om lid te worden van de Z3-club. Het inschrijfformulier lag toen al zeker tweeëneenhalf jaar op mijn bureau, maar het was er gewoon nooit van gekomen. Te veel andere clubs die je aandacht vragen. Op 20 november 2005 togen we naar de lustrumbijeenkomst en dit is zeker niet de laatste keer geweest!

BMW Z3
BMW Z3 roadster 2.2i Sportline.



terug terug

   Evenementen:







    2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2009

    2008

    2007